Bila Minat

Okay this time aku nak cerita pasai minat. Semua org mesti ada minat yg tersendiri kan tak kira usia. Mcm aku jgk, aku pun ada minat aku sendiri.

Minat aku sukan, aku suka sukan sbb memang dari kecik aku minat sukan even aku tkbyk main sukan hehe.. Dlu aku tk paham kenapa sukan selalu berkait dgn sains sbb dulu aku tk minat sains. Langsung tak. Lepas aku masuk U ni, baru aku paham kenapa 2 perkara tu saling berkait. Aku pulak sportrec so memang tk lari dari sains la kan. Memang subjek aku berteraskan sains. Aku baru part 1 and dlm part 1 ada subjek anatomy which is 99% biology yg mana dlu msa skola menengah aku pikirkan susah. Mulanya aku pikir susah la aku lepas ni sbb nk kena blajaq benda yg dh la aku tk minat lepas tu tkdk basic lak tu.

It goes like this, first week msuk kelas, lect dh suruh baca chap 1 sbb next week dia nk biat quiz msuk2 kelas tu and wht i funny is dia lngsung tk ajar chap 1 tu pun, dia sruh blik print note and baca sndri dlu so aku mcm "matilah aku kali ni dgn tkdk basic, blajar sendiri and next week quiz" so bila aku print note smua, aku try utk paham sendiri sbb aku pun study sorg2. Mula memang aku tk paham mende la semua ni kan dh la tk minat but ada satu ketika tu aku terpikir "aku minat sukan and aku dh dpt pun course yg kena dgn minat aku jadi tkkn aku nak sia2kan peluang yg aku dpt ni hanya disebabkan subjek yg aku tk minat" jadi aku cuba setkan minda aku utk katakan "sains tu senang" aku kena jgk minat sains by hook or by crook sbb sains dgn sukan tkkn boleh berpisah.

Bila aku baca aku tk paham, aku search google, aku baca berulang kali sbb aku nak jgk paham tak kira apa pun jdi sbb target aku nak anugerah dekan in shaa Allah takpun pointer 3.5 keatas. Kebetulan aku ada kakak degree yg amik anatomy so i use tht opportunity utk lbih memahami subjek ni, dia ajar pun not bad and dia ada buku yg buatkn aku lebih paham psai chap 1 ni sbb note aku tkdk diagram. Aku baca and trus baca, cuba paham and cuba masukkan semua input tu dlm kepala otak aku.. And so far aku dh mula paham apa yg aku baca selama smggu ni dgn bantuan buku kakak degree aku. Quiz aku hari rabu so mlm selasa tu aku study dgn roomate aku which is kelas lain but subjek sama and dia pun ada quiz esk lpas class aku so kami study sma2, baca and ajar masing2 part yg kami tk berapa paham. Study dekat pkul 1 jgk la so aku decide utk stop sbb kelas akj pkul 9, nanti aku mengantok lak...

Keesokan harinya aku gi kelas mcm biasa and like i expected before, memang madam nk buat quiz sblum dia mulakan pembelajaran. Mulanya ketaq jgk la sbb aku tktau konsep soalan dia mcm mna so i just follow the flow... Mula dgn soalan satu, i was like "eh senangnya" then soalan 2 smpai soalan 4 so far semua aku boleh jawab semua soalan yg lect bg (tak tahu la betul ke tak) yg mengejutkan aku, lect kata jwpan aku complete btul semua. And tht moment aku mula terpikir tntang hukum psychology which is 'mind set' memang betul sainstis cakap bila kita set mind kita benda tu susah, memang sampai ke sudah benda tu akn jdi susah bg kita but once kota set mind kita benda ni ala kacang ja memang kita boleh buat tk kira la benda tu serumit mcm mna pun and ditambah minat memang boleh buat. Apa yg penting mind set kita, itu ja

So kat sini aku nak cerita yg bila kita minat sesuatu tu, tak kira sesusah mana pun semangat tu mesti ada dlm jiwa. Kita mesti push diri kita utk capai apa yg kita nak sebab minat. Bila minat menguasai diri, benda susah kita setkan mind jdikan senang, it will be easy for us. Mind set tu penting sbb everything yg kita buat berdasarkan minda. So itu jela aku nak cerita. Bila minat mengubah sesuatu dan mind set kita btul, semuanya akn jadi mudah lepas tu..

Comments

Popular posts from this blog

Atok

Pertandingan

Crush