Pengalaman mds di UiTM

Tajuk ni pjg so jgn baca kalau dln keadaan mengantok takut terus tidur haha.

Dari tajuk rasanya korang dah paham kan apa topik aku kli ni.. Yes aku pelajar baru uitm fakulti sains sukan dan rekreasi. Pengalaman mds bg aku best.. Sebelum masuk, kwn2 aku cakap bosan, fasi semua pakat buli bagai but bg aku tak pun, kakak abg pemimpin mahasiswa (pm) awesome, diorng baik sporting tegas tapi lembut dan sebagainya. Aku rasa mcm apa yg kwn2 aku cakap semua auta sbb msa mds aku enjoy. First day aku berkenalan dgn roomate aku, yes nasib aku dpt roomate yg boleh kata sekepala dgn aku sbb kami dua kasaq, dari sekola convent. Senang nak masuk jiwa hoho. Kira lepas parents balik, kami masing2 uruskn diri masing2 (aku first time nak dok asrama) kakak pm first yg aku kenal kak ida, dia dsk. Jujur aku cakap dia tegas but dia lembut, comel and baik. Dia tegas sbb tugas dia. Hari pertama lpas 3.30 tu mkn3 pastu gi duduk kat surau ibnu sina, kakak abg pm kenalkn diri, jawatan apa dlm mds smua, mlm buat penyusunan dokumen utk pendaftaran esk, time tu tgok la byk kesalahan yg kami buat (satu kertas tu salah dia cuma terguna correction tape, yes tk boleh guna salah apa2 kena garis) Hari kedua pendaftaran, ha hat ni paling takut sbb kita dlm keadaan mcm nk gi interview. Bkn apa, takut pendaftaran ada apa2 kesalahan dgn dokumen aku kan so alhamdulillah tkde apa2 problem sepjg proses pendaftaran. Ptg tu aku tk brapa igt kami buat apa maybe dgar ceramah kot. So we straight to hari ketiga. Hari ketiga paling bosan sbb hari ceramah jeee sampai la ada dorg pegawai sukan suruh tukar baju utk aktiviti sukan. Hat ni paling best sbb bebas dri ceramah yg membosankan. Tau tak kami kena naik ke ats dlm msa 5 mnit, penat woo sbb kami naik tgga, harapkan lift jgn hrap nk cpt sbb tggu lama. Ptg tu kami beriadah zumba. Best sbb keluar peluh2 semua. sihat jgk la kan... hari keempat lemau sikit sbb ada ceramah jgk and ptg tu sepatutnya ada perlawanan antara bdak mds and kakak2 senior but keadaan tak mengizinkan sebab tiba2 hujan so we decided to stop it so masuklah balik kami dlm surau jlnkan ativiti biasa2... malam tu kami duduk dekat dewan serbaguna kolej angsana, best sebab kami belajar menari lagu ayda jebat- siapa diriku then lagu dato ct nurhaliza apa ntah tajuk dia. best and sedih sebab itulah malam last kami berkumpul sama2 sebelum upacara penutup. nak balik tu kak ida bg la info utk apa yg nak pakai esk. aku dengar dgn teliti okay utk apa yg nak pakai esk. (after this i'll tell you why i said aku dgar dgn teliti tu)

HARI TERAKHIR MDS DI UITM PUNCAK ALAM

Jujur aku cakap hari last ni hari paling emotional bg aku. aku dah la jenis tk suka ucapkan selamat tinggal. we start dgn permulaan hari kelima ni okay. kami bangun pkul 3.00 am okay sbb pkul 4.00 am kak ida nak semua ada bawah dh. pagi ni adalah pagi yg paling penat menyakitkan hati memenatkan aku sebab apa? meh nak cerita penderitaan kami utk hari terakhir ni. kami dah pakai sehabis baik mcm kak ida bgtau semalam tapi time ni aku igtkan pakai seluar pendek saja okay sebab utk elakkan melecet je kot tpi kak ida paksa pakai kain gak okay la so aku naik tgga sampai tingkat 6 hokayyy dgn pantas sbb kak ida tetapkan masa, aku tkde kain dlm so aku igt pakai seluar pjg okay so aku turun. turun tu duduk tk sampai berapa minit kak ida tk terima seluar pjg tu so aku naik pulak pi amik kain baju kurung aku dgn terpaksanya dah la kaki sakit sbb naik tgkat utk kali kedua pulak time ni aku silap sbb buang seluar pjg tu, aku pakai seluar pndek je so aku turun balik, duduk smpai kak shifa check dia ckap kena pakai seluar pjg, pendek tkleh (kau bygkan utk kali ketiga pgi tu naik tgga penat dia mcm mna dh la rest pun sat ja) naik tu pakai la seluar pjg kain pjg semua complete and turun pastu kak ida check semua (nasib baik dh complete sbb aku tk sanggup nak naik utk kali keempat mcm min- mmber blik aku) kami jln pi surau solay semua then gerak ke dewan and this time buat pertama kaliya kami menuruni 'tangga kejayaan' Uitm Puncak Alam (turun tkpe la kan) sampai je kat dewan tu kami amik tempat duduk semua and ada 2 ceramah lgi pulak, first punya em bosan gak sbb psai koko semua. ceramah yg kedua best sbb lecturer edu lawak and nice. but dia main psycho weh! dia mainkan lagu sahabat sejati (aku sensetif dgn lagu ni sbb igtkan kwn2 penang, sumpah rindu) meleleh jgk air mata aku time ni, tak tahan weh pstu dia suruh pejamkan mata and ceritakan pasai family, time ni lagi la meleleh air mata sbb aku rindu sgt2 family aku... habis tu kami rilek kejap solat lunch semua smpai pkul 2 utk upara penutupan mds sesi november 2015, time ni memang formal gila sbb kami tuan rumah utk upacara penutupan mds (disiarkan diseluruh uitm kat Malaysia) habis uapacara penutupan, abg pm pasangkan movie utk kami rilek jap sbb aktiviti penutupan kami mlm nanti. habis rilek smua pkul 8.30 pm start lah kami punya program penutupan bersama kakak2 abg2 mpp dan pm kami. persembahan dri semua fakulti semua, serious best tk tipu, menyanyi menari semua (at the same time sedih gak sbb ni la the actually mlm last utk kami semua bersama2 dgn pm) kakak abg pm buat persembahan utk kami, sebak weh sbb ntah la rasa syg dgn diorang sbb diorang jaga kami dgn sempurnanya and aku rasa kakak abg pm yg aku dpt time mds ni sgt baik dri apa yg kwn2 aku cerita psai pm yg garang suka buli semua tu sumpah lain. lagi sekali okay aku nangis time penghulu kami kata 'Kami Sayang PM' byk kali, hati aku cpt tersentuh bab bab ni bkn manja. kami habiskan mlm ni dgn aktiviti yg best2 but ada satu prog tu yg buat aku nangis LAGI tht is aktiviti pelepasan tanggungjawab kakak abg sebagai pm kami. sedih sebak sgt time diorang campak tag diorang yg diorang pakai sepjg mds. jujur aku ckap diorang buat tugas diorang dgn penuh keikhlasan sbb majoriti siswa siswi syg diorang. habis nangis semua sesi nyanyi lagu dato ct, enjoy semua and balik bilik. time nak balik bilik, kami pun naiklah 'tangga kejayaan' tht time baru aku tau kenapa kena pakai berlapis semua tu, sumpah penat and kalau kak ida tk suruh pakai memang melecet weh, tinggi weh... mlm tu kami pack baju semua tidur and pagi2 esk tu kami jumpa bdak2 FITA utk kali terakhir sbb diorang akn pegi UiTM Puncak Perdana and budak sportrec ke Uitm Shah Alam.. Maka dengan ini habislah program mds sesi november 2015 #mdsnov15 #mahasiswaprogresif

Antara kakak abg Pemimpin Mahasiswa yg aku igt dan syg:
1. kak ida- yes dia tegas but itu tugas dia and ketegasan dia buat aku minat dia. dia dh comel bila menari.. dpt selfie dgn dia jadi la cuma terkilan sbb tk dpt no dia :'( harap dpt jmpa kak ida lagi sbb aku minat dia dgn cara ketegasan yg dia tunjuk time mds. miss you kak ida. thanks tau jaga kami dgn baik sepjg mds, apa yg kak ida buat memang susah kan, kami je yg tk paham :( maafkan kami.

2. kak teha- kakak yg selalu jaga mkn minum kami spjg mds. ramai suka kak teha sbb kak teha comel and cheeky sgt. aku syg kak teha and harap dpt jmpa lagi.. aku paling sebak time pelepasan tanggungjawab, kak teha nangis and cakap "jgn tinggal mkn minum tau" sedih weh time tu.. nasib aku ada ig kak teha and ada selfie dgn dia.. hope dpt jmpa kak teha aka kak apple aku sorg nii.. rinduu sgt...

3.bang zii- bang zii ni abg pm yg first skli kami jmpa msa mds.. dia lawak, muka comel, pndai hiburkan org. rindunyaa bang zii, aku suka tgok dia menari, pndai kot.. sedih sbb malam last bang zii tkdk dgn kami, dia ada kelas kot tpi harap dpt jmpa bang zii lgii sbb tk puas tgok dia menari buat baby shark, suara kartun dia semua tuu. em. take care bang zii.

4.kak jaja- jujur time first2 dia kenalkan diri, aku mcm "em garangnya kakak ni, patut pun dpt tugas sbg dsk" but ada satu ketika dia kenalkan diri dia time mpp tu, comel gak dia senyum.. tkde la garang sgt, muka je haha... aku terkilan satu je sbb tk dpt selfie dgn dia :'( terkilan sgt2 but nasiblah dia ada lgi 2 thun dkat uitm shah alam nii.. moga Allah temukan kami lgi, amin sbb aku minat sgt2 dgn kak jaja. even muka dia garang and tak senyum tapi dia baik, senyuman dia limited weh sbb manis sgt kot (serious time aku ckap dgn dia, dia senyum manis kot, comel sgt)

5.kak shiro- kakak ni cheeky sgt bila dia cakap.. Dia mcm pelik pun ada haha sbb aku tgok gmbar dia suka buat muka pelik2.... Dgn dia pun aku tk sempat tgkap gmbar sbb dia hilanh lepas program penutupan tu :'( nasib aku dtpt no dia and id wc dia so aku boleh chat dia... Dia dh la last sem, puncak perdana pulak, hrap dpt jmpa dia lagi sbb aku suka tgok dia ckap. Cheeky gila...

6.abg azam. Abg ni mula2 aku tgok aku dh tau dia msti lawak cara dia ckap semua, ye la budak FITA kan... Aku igt dia biasa2 je but abg mana ntah ckap dia nmpak je mcm tu tpi dia tu antra pelajar uitm yg selalu dpt dekan and akn dianugerahkan anugerah apa ntah bekenaan dekan... Memang terbaik la abg azam ni, pndai, lawak, comel ja haha.. Dgn dia aku sempat tngkap gmbar dkat wyang chowrasta.

Aku tk larat tulis dh kakak abg pm Mpp lain sbb pjg sgt.. But tht not mean aku tk igt diorang... Kak nina, kak dayana, kak syira, abg naim, abg tam, abg kakak yg lain diorang memang terbaik. I will always remember and miss them and mds nov 2015.

And last ni la hashtag yg selalu ditagged spjg mds #mdsnov15 #mahasiswaprogresif #bangziikirimhi

Sekian, terima kasih.

Comments

Popular posts from this blog

Atok

Pertandingan

Crush