Sahabat

Seorang Sahabat

Okay kali ni aku nak cerita psai sahabat and I guess ramai yg tertarik dgn topik aku kali ni kan. Aku nak tanya korang, apa yg korang paham tentang sahabat? Siapa ja yg boleh jadi sahabat korang? Sahabat ni memerlukan kateria mcm memilih calon suami/isteri ke?


Sahabat ni bg aku sesuatu yg semua org dlm dunia ni ada. Betul tak? Skop pandangan aku terhadap sahabat ni luas sebenarnya. Kita jumpa ramai orang, berkenalan dgn diorang semua tapi adakah semua tu layak digelar sahabat? Jawapannya tak pun. Dlm 100 org, mungkin yg layak digelar sahabat tak sampai 5 org pun. Salah satu pandangan aku trhadap sahabat is, tak semestinya kwn yg kita kenal dah lama cukup layak utk jdi sahabat kita, boleh ja org yg kita kenal 2 bulan lepas tu boleh jadi sahabat kita malah dia boleh jdi sahabat yg lebih baik dri kwn kita yg dri kecik sbb apa? Baca ni  “friendship isn’t abt how long you know them but how they can still stay with you even though they know how bad you are” and yes, tak semestinya kawan yg kita kenal dri kecik tu boleh terima perangai buruk kita and kdg diorg nil ah dlm senyap musuh kita. Kawan yg betul2 ikhlas berkawan dgn kita akn terima baik buruk kita dan akn cuba bawak kita ke jln yg benar, bkn menyesatkan lagi kita.. aku boleh bg cth berdasarkan pengalaman aku sendiri. 

Dulu aku ada seorg kwn baik yg prnh rapat dgn aku, rapat sehingga dia buatkan aku nampak bodoh depan kawan2 aku yang lain, dia pergunakan nama aku untuk kepentingan diri dia, kami kenal agak lama, sejak form 2 tapi tempoh tu tak lagi ada erti dalam kamus persahabatan aku sebab kawan yg aku anggap sahabat sanggup biarkan kawan dia buat benda yg tak patut kawan dia buat atas alasan 'sahabat'. and you know what, aku takkan lupakan peristiwa tu sampai sekarang sebab seumur hidup aku, aku tak pernah buat semua tu tapi disebabkan dia 'kawan' aku jadi aku buat. 

Sekarang? alhamdulillah, aku dikelilingi oleh manusia-manusia yg baik dari segi akhlak. yes, aku still mangsa 'buli' kawan2 aku (dari sekolah) tapi at least diorang tak biarkan aku dalam kesusahan walaupun kadang2 diorang yg susahkan aku tapi aku tak kesah sebab semua yg aku kena buat tak langgar agama. baik kawan penang or dekat uitm. semuanya okay bagi aku cuma untuk gelaran sahabat, aku kena lebih berhati2, sebab makna sahabat tu begitu dalam dalam hidup aku dan tak boleh sewenang-wenangnya boleh dapat gelaran tu even diri aku pun aku tak rasa aku boleh jadi sahabat untuk manusia lain sebab aku bukannya kawan yg betul2 baik, masih ada kekurangan.

Comments

Popular posts from this blog

Its hurt me, again

Atok